|
Listy płac i rachunki |
Początek |
|
Listy: płac Listę płac sporządzamy dla pracowników etatowych. Widoczny w symbolu listy miesiąc jest zgodny z datą wypłaty. Sposób naliczania składników na liście płac i liście zasiłkowej jest taki sam. Różnica polega tylko na tym, że wyliczone wartości wchodzą później w inny fundusz: fundusz osobowy (dla listy płac) oraz fundusz ZUS (dla listy zasiłkowej).
Wygląd i zawartość listy dostosowujemy do potrzeb w naszej firmie. Czasem ułatwieniem jest wprowadzenie kilku list płac np. podstawowej naliczanej co miesiąc oraz dodatkowej do rozliczania np. bonów i paczek świątecznych.
Aby lista była poprawnie naliczona - należy wcześniej pamiętać o następujących krokach:
Po naliczeniu przez program wartości na liście dla każdego pracownika, w podoknie widać wszystkie parametry (stawkę podatku, wymiar czasu pracy, sumę godzin przepracowanych itd.) oraz naliczone kwoty na poszczególnych składnikach. Warto skorzystać z możliwości sprawdzenia naliczeń przed zablokowaniem pracowników i następnie całej listy - blokowanie opisane w rozdziale Naliczanie wynagrodzeń.
Główną kolumną, w której składniki listy są przeliczane i w której można nadpisywać kwoty jest "Wartość składnika". Kolumna "Podstawa" pokazuje wartości wyjściowe składników, określone w programie na podstawie zdefiniowanych dla nich cech i parametrów. Kolumna "Do potrącenia" spełnia pomocniczą rolę pokazując kwotę, którą program zdejmuje z danego składnika, z tytułu nieobecności. Dla wybranej listy płac lub zasiłkowej można sporządzić listę stornującą. Po podświetleniu, w tabeli, listy do poprawy i wywołaniu polecenia "Twórz listę stornującą" (pod przyciskiem funkcji pomocniczych
Po naciśnięciu na
Strono nie podlega ręcznej modyfikacji (nie można ręcznie wpisywać innych niż naliczone automatycznie wartości składników). Po takiej operacji należy sporządzić listę korygującą!
UWAGA! Listę stornującą i korygującą obliczamy w miesiącu bieżącym dla miesiąca podatku, miesiąc ZUS pozostaje zgodny z miesiącem kosztowym listy do poprawy.
Program 'CPW' umożliwia przefiltrowanie pracowników według ustalonych przez nas ustawień:
Możliwe jest wpisanie ręczne kwot potrącenia dla danego pracownika. Program udostępnia część składników, od których może odjęte może zostać potrącenie, część jest nieruchoma aby przy tworzeniu list kwoty zgadzały się. Głównie ma to zastosowanie w momencie uzupełniania i korygowania zaimportowanych danych z innego źródła, gdzie kwoty potrąceń różnią się. By funkcja była dostępna należy odblokować danego pracownika poprzez zmienienie mu statusu w oknie podrzędnym. Gdy pracownik jest już dostępny, należy w wybranym składniku lub kolumnie do potrącenia wpisać odpowiednią kwotę. Otworzy się okno, w którym mamy możliwość przypisania kwoty do składnika, lub rozrzucenia go proporcjonalnie na różne składniki tak, aby końcowa kwota zgadzała się:
Aby zminimalizować ryzyko usunięcia listy wraz z zatwierdzonymi naliczeniami, w momencie kliknięcia
Funkcja drukowania dostępna jest:
Po naciśnięciu ikony
Jest również możliwość wydrukowania z poziomu listy płac i list rachunków zestawienia kosztów, w których wykorzystany będzie wybrany przez nas schemat dekretacji (Konfiguracja/Ustawienia programu/Wydruki/Parametry wydruków). Należy odnaleźć
Listy: rachunki Zestawienia wszystkich list utworzonych przy naliczaniu rachunków (metodą "w okresie" lub "dla pracownika") znajdują się w trzeciej zakładce. Każdy bowiem rachunek musi być przypisany do jednej z list. Listy rachunków spełniają funkcję porządkującą wynagrodzenia w zakresie funduszu bezosobowego (idea takich list jest analogiczna do list płac i zasiłkowych).
UWAGA ! Przynajmniej jedna lista rachunków musi być zrobiona w miesiącu, bowiem nie może być wolnych rachunków, nie przypisanych do żadnej listy!
W oknie głównym widać tabelaryczne zestawienie wszystkich dotychczas stworzonych list rachunków w danym okresie. Przy wejściu, standardowo otwiera się bieżący rok kalendarzowy. W menu kontekstowym możemy wybrać jedną z trzech opcji przedziału czasu:
Główne kolumny tabeli to:
UWAGA! W tabeli listy rachunków występują kolumny typu: KOSZT, WYPŁATA, ZUS, ponieważ w programie używana jest ta sama, typowa kontrolka tabeli dla wszystkich list wynagrodzeń.
Zablokowanie listy rachunków możliwe jest po zablokowaniu wszystkich wystawionych rachunków z tej listy. Zablokowana lista jest zabezpieczona przed nieumyślnym dokonaniem w niej zmian lub jej skasowaniem. Do blokowania i odblokowywania zaznaczonych list w oknie głównym służy przycisk
Interesujące nas sumy składników na poszczególnych listach rachunków możemy oglądać w kolumnach prawej strony tabeli, wywołując je za pomocą funkcji pomocniczej "[F6] Zmień układ kolumn" np. Wartość umowy, Razem do wypłaty itp. Przydatną funkcją jest "[F9] Sprawdzenie naliczeń" - dostępną pod przyciskiem funkcji pomocniczych
Standardowo wyświetlające się w tabeli składników kolumny to "Nazwa składnika" i "Wartość składnika". Korzystając z menu kontekstowego możemy wywołać lub ukryć inne istotne dla nas elementy naliczania w kolumnach "Podstawa" oraz "Do potrącenia". Główną kolumną, w której składniki listy są przeliczane i w której można nadpisywać kwoty jest "Wartość składnika". Kolumna "Podstawa" pokazuje wartości wyjściowe składników, jakie są przewidywane za cały okres naliczeniowy (na podstawie zdefiniowanych dla nich cech i parametrów), bez uwzględnienia potrącenia za czas nie przepracowany. Podstawa stanowi kwotę bazową do wyliczenia wynagrodzenia zasiłku chorobowego. Kolumna "Do potrącenia" spełnia pomocniczą rolę, pokazując dokładnie, o jaką kwotę każdy stały składnik jest faktycznie pomniejszany z tytułu nieobecności (jeśli potrącenie, zgodnie z ustawionymi algorytmami, następuje globalnie na pozycjach: potrącenie za nieobecność lub potrącenie chorobowe). Dla wybranej listy rachunków można sporządzić listę stornującą. Po podświetleniu w tabeli listy do poprawy i wywołaniu polecenia "Twórz listę stornującą" (pod przyciskiem funkcji pomocniczych
Po naciśnięciu na
Strono nie podlega ręcznej modyfikacji (nie można ręcznie wpisywać innych niż naliczone automatycznie wartości składników). Po takiej operacji należy sporządzić listę korygującą!
UWAGA! Listę stornującą i korygującą obliczamy w miesiącu bieżącym dla miesiąca podatku, miesiąc ZUS pozostaje zgodny z miesiącem kosztowym listy do poprawy.
Funkcja drukowania dostępna jest na poziomie listy. Każdy rachunek musi być zablokowany, aby pojawił się na wydruku wybranej listy! Po naciśnięciu ikony
Dostępna jest też funkcja drukowania list zbiorczych (należy zaznaczyć pożądany zakres): a) alfabetycznie (opcjonalnie widoczne są kwoty pracowników) b) działami (będą widoczne kwoty pracowników, będą widoczne podsumy działu, dział od nowej strony, niezależna numeracja - w tym przypadku możemy zaznaczyć wszystkie interesujące nas opcje, jak i również żadna nie musi być zaznaczona. Wybór zależy od tego co ma być widoczne na wydruku listy) c) grupami kosztowymi (będą widoczne kwoty pracowników, będą widoczne podsumy działu, dział od nowej strony, niezależna numeracja - w tym przypadku możemy zaznaczyć wszystkie interesujące nas opcje, jak i również żadna nie musi być zaznaczona. Wybór zależy od tego co ma być widoczne na wydruku listy). W zależności, który zakres zostanie wybrany zmieni się wygląd i zakres informacji na wydruku. Zalecamy sprawdzenie dokumentu w podglądzie przed wydrukowaniem.
Jest również możliwość wydrukowania z poziomu listy płac i list rachunków zestawienia kosztów, w których wykorzystany będzie wybrany przez nas schemat dekretacji (Konfiguracja/Ustawienia programu/Wydruki/Parametry wydruków). Należy odnaleźć na pasku
Rachunki pojedynczo - indywidualne Pierwszym sposobem tworzenia rachunków jest indywidualne naliczenie dla pracownika - dostępne w menu Naliczanie/Rachunki pojedynczo. To rozwiązanie stosujemy, jeżeli wystawiamy pojedyncze rachunki dla konkretnych osób. W tym układzie na ekranie widzimy wszystkie rachunki dotychczas wystawione dla wybranej osoby. Standardowym przedziałem czasu jest tutaj bieżący rok kalendarzowy. Oczywiście, korzystając z funkcji pomocniczej "[F5] Zmień okres" - można ustawić interesujący nas inny przedział czasu. Aby sporządzić dla pracownika rachunek, należy kliknąć na Jeśli wybierzemy opcję
Jeśli wybierzemy opcję
Naliczony danej osobie rachunek zostaje przypisany do wybranej listy rachunków i pojawia się w tabeli okna głównego. Za pomocą menu kontekstowego możemy ukrywać lub wyświetlać wybrane kolumny jak: Numer rachunku, Data od, Data do, Status listy itp. Kolumna "Status" dotyczy statusu rachunku (zablokowany lub nie) i jest zawsze widoczna na ekranie.W oknie niższym widzimy szczegóły dotyczące sprecyzowanych dat oraz wartości składników wynagrodzenia. Z lewej strony dysponujemy typową kontrolką wyboru pracownika z działu, gdzie w tabelarycznym wykazie podświetlamy osobę, na której chcemy pracować.
Przy naliczaniu rachunków, wyjściowe kwoty składników są pobierane:
Pominięcie wprowadzenia tam zawczasu wartości składników spowoduje utworzenie rachunków z zerowymi wartościami. Natomiast kompletne wpisanie prawidłowych wartości składników umożliwi automatyczne naliczenie wszystkich elementów rachunków.
Po odblokowaniu rachunku, możemy wpisać nowe lub zmienić kwoty składników np. wartość umowy, dodatek 1 itp. Wszystkie poniżej nich występujące składniki zostaną automatycznie przeliczone (jeżeli są prawidłowo zdefiniowane w menu Konfiguracja/Składniki wynagrodzeń/zakładka Składniki funduszu bezosobowego). Dodatkowo w pasku narzędziowym mamy do dyspozycji ikony służące do:
Standardowo wyświetlające się w tabeli składników kolumny to "Nazwa składnika" i "Wartość składnika". Korzystając z menu kontekstowego możemy wywołać lub ukryć inne istotne dla nas elementy naliczania w kolumnach "Podstawa" oraz "Do potrącenia". Główną kolumną, w której składniki listy są przeliczane i w której można nadpisywać kwoty jest "Wartość składnika". Kolumna "Podstawa" pokazuje wartości wyjściowe składników, jakie są przewidywane za cały okres naliczeniowy (na podstawie zdefiniowanych dla nich cech i parametrów), bez uwzględnienia potrącenia za czas nie przepracowany. Podstawa stanowi kwotę bazową do wyliczenia wynagrodzenia zasiłku chorobowego. Kolumna "Do potrącenia" spełnia pomocniczą rolę, pokazując dokładnie, o jaką kwotę każdy stały składnik jest faktycznie pomniejszany z tytułu nieobecności (jeśli potrącenie zgodnie z ustawionymi algorytmami następuje globalnie na pozycjach: potrącenie za nieobecność lub potrącenie chorobowe).
Rachunki z niezerowymi wartościami składników program zabezpiecza natychmiast blokując. W oknie szczegółów istotne dane stają się niedostępne do edycji.Stwarza to pewną niedogodność, ponieważ trzeba odblokować rachunek, aby w następnym kroku przypisać do niego np. numer umowy (jeśli wcześniej tego nie uczyniliśmy) - klikając na link
Podstawowe funkcje dostępne w oknie głównym (w menu kontekstowym lub pod ikoną funkcji pomocniczych
Potwierdzeniem wypłaty jest wydruk rachunku. Każdy rachunek można wydrukować podświetlając w tabeli okna głównego wybraną pozycję i naciskając na ikonę Wydruk będzie zgodny ze wskazanym w oknie szczegółów wzorem (w menu Administracja/Edytor pism kadrowych możliwe jest edytowanie wzorców w celu dostosowania ich wyglądu do indywidualnych potrzeb).
UWAGA! Aby wydrukować rachunek dowolnego pracownika - musi on posiadać status zablokowany (w przeciwnym przypadku ikona drukowania jest niedostępna).
Rachunki za okres - zbiorcze Drugim sposobem tworzenia rachunków jest szybkie zbiorcze naliczanie dla większej ilości pracowników w tym samym okresie czasu - dostępne w menu Naliczanie/Rachunki za okres. Rachunki dla wszystkich osób będą mieć tę samą datę: wypłaty, rozpoczęcia umowy i jej zakończenia. Dodatkowym założeniem jest sporządzenie tylko jednego rachunku dla pracownika w jednym dniu. Aby sporządzić zbiorczo rachunki, należy kliknąć na Jeśli wybierzemy opcję
Jeśli wybierzemy opcję
Następnie w pojawiającym się oknie "Wybór zatrudnionych" musimy wskazać pracowników, dla których chcemy dokonać naliczenia rachunków:
Precyzujemy tutaj następujące pola:
Po naciśnięciu na Kolumna "Status" dotyczy statusu rachunku (zablokowany lub nie) i jest zawsze widoczna na ekranie.
Przy naliczaniu rachunków, wyjściowe kwoty składników są pobierane:
Pominięcie wprowadzenia tam zawczasu wartości składników spowoduje utworzenie rachunków z zerowymi wartościami. Natomiast kompletne wpisanie prawidłowych wartości składników umożliwi automatyczne naliczenie wszystkich elementów rachunków. Po odblokowaniu rachunku, możemy wpisać nowe lub zmienić kwoty składników np. wartość umowy, dodatek 1 itp. Wszystkie poniżej nich występujące składniki zostaną automatycznie przeliczone (jeżeli są prawidłowo zdefiniowane w menu Konfiguracja/Składniki wynagrodzeń/zakładka Składniki funduszu bezosobowego). Dodatkowo w pasku narzędziowym mamy do dyspozycji ikony służące do:
Standardowo wyświetlające się w tabeli składniki kolumny to "Nazwa składnika" i "Wartość składnika". Korzystając z menu kontekstowego możemy wywołać lub ukryć inne istotne dla nas elementy naliczania w kolumnach "Podstawa" oraz "Do potrącenia". Główną kolumną, w której składniki listy są przeliczane i w której można nadpisywać kwoty, jest "Wartość składnika". Kolumna "Podstawa" pokazuje wartości wyjściowe składników, jakie są przewidywane za cały okres naliczeniowy (na podstawie zdefiniowanych dla nich cech i parametrów), bez uwzględnienia potrącenia za czas nie przepracowany. Podstawa stanowi kwotę bazową do wyliczenia wynagrodzenia zasiłku chorobowego. Kolumna "Do potrącenia" spełnia pomocniczą rolę, pokazując dokładnie, o jaką kwotę każdy stały składnik jest faktycznie pomniejszany z tytułu nieobecności (jeśli potrącenie, zgodnie z ustawionymi algorytmami, następuje globalnie na pozycjach: potrącenie za nieobecność lub potrącenie chorobowe).
Dla ułatwienia obsługi rachunków, jak i korekty ewentualnych błędów, dodana została możliwość zmiany okresu, daty wypłaty i symbolu wydruku:
Stwarza to pewną niedogodność, ponieważ trzeba odblokować rachunek, aby w następnym kroku przypisać do niego np. numer umowy (jeśli wcześniej tego nie uczyniliśmy) - klikając na Wyświetli się nowe okno dotyczące umowy cywilnej - można wybrać już istniejącą lub stworzyć w tym miejscu nową
Podstawowe funkcje dostępne w oknie głównym (w menu kontekstowym lub pod ikoną funkcji pomocniczych
Potwierdzeniem wypłaty jest wydruk rachunku. Każdy rachunek można wydrukować podświetlając w tabeli okna głównego wybraną pozycję i naciskając na ikonę Wydruk będzie zgodny ze wskazanym w oknie szczegółów wzorem (w menu Administracja/Edytor pism kadrowych możliwe jest edytowanie wzorców w celu dostosowania ich wyglądu do indywidualnych potrzeb).
UWAGA! Aby wydrukować rachunek dowolnego pracownika - musi on posiadać status zablokowany (w przeciwnym przypadku ikona drukowania jest niedostępna).
Sprawdzanie naliczeń Jedną z ważniejszych czynności przy obliczaniu wynagrodzeń jest sprawdzenie naliczeń. Program posiada pomocniczą funkcję, która to realizuje. Wywołujemy ją klawiszem [F9] lub rozwijamy w pasku narzędziowym ikonę
UWAGA ! Jeśli chcemy, aby program wyłączył ze sprawdzania wybrane składniki, należy je zaznaczyć w menu Konfiguracja/Typy list wynagrodzeń - odpowiednio w kolumnie "Bez kontroli (F9) na liście" lub/oraz "Bez kontroli (F9) na pracowniku".
UWAGA ! Stojąc na danym składniku lub powyżej niego w tabeli - naciskając przycisk Opcja "Przelicz" jest aktywna, gdy dany pracownik nie jest zablokowany.
Podczas pracy z programem może się zdarzyć, że wyliczona przez nas kwota danego składnika jest inna od kwoty przez nas oczekiwanej. Jeżeli wyniknie taka sytuacja, mamy możliwość obejrzenia sposobu wyliczenia danego składnika przez program. W tym celu należy podświetlić składnik, który naszym zdaniem jest błędnie policzony i nacisnąć przycisk
Uwaga!!! Zmiana w definicji składnika zależnego od czasu pracy (parametr zmniejszany na pozycji), po naliczeniu wynagrodzeń, skutkuje różnicą w sposobie potrącenia i wymaga przeliczenia list wynagrodzeń w celu zapewnienia prawidłowych naliczeń choroby i urlopu w późniejszym okresie. Poniżej przedstawiamy przykładowe okno wywołane na liście płac przyciskiem
Sprawdzanie naliczeń [F9] w powyższym przypadku skutkuje wyświetlaniem kwoty wyliczonej identycznej jak kwota z listy (kwota podstawy i zmniejszenia za nieobecność jest taka sama dla obu przypadków). Jednak nie zwalnia nas to z konieczności przeliczenia tego składnika w celu zapewnienia prawidłowych naliczeń choroby i urlopu w późniejszym okresie:
Po przeliczeniu składnika program nie będzie już pokazywał różnicy wynikającej ze zmiany sposobu potrącenia. |