Karta podatkowa

Początek  Poprzedni  Następny

Karta to ogólne zestawienie, które pokazuje, dla wybranego pracownika, sumy miesięczne wynagrodzeń za dany rok lub sprecyzowany przedział miesięcy. Rozróżniamy karty w układzie: miesiąca podatkowego (Karta podatkowa), miesiąca ZUS (Karta ubezpieczeniowa), miesiąca kosztowego (Karta wynagrodzeń).

 

Przy wejściu do menu Zestawienia/Karta podatkowa standardowo otwiera się zestawienie z bieżącego roku podatkowego, w którym składową jest miesiąc podatkowy (miesiąc odprowadzenia podatku z zakładanej listy, a więc taki, w którym wypłacamy pieniądze).

Karta może obejmować dowolny okres czasu, który ustawiamy przy pomocy funkcji "F5 Zmień okres". Po jej wywołaniu (pod przyciskiem funkcji pomocniczych przycisk_zestaw_funkcji_pomocniczych, z menu kontekstowego lub naciskając klawisz [F5]) otwiera się  okno wyboru daty:

 

Karta podatkowa - okno wyboru okresu.

 

W Karcie dane są pogrupowane w oddzielnych zakładkach okna głównego, według rodzaju funduszu:

Razem
Fundusz osobowy
Fundusz bezosobowy
Fundusz ZUS.

Między zakładkami przechodzimy za pomocą myszy lub przycisków [Strzałka w prawo/lewo].

 

 

Z lewej strony ekranu znajduje się wbudowane podokno wyboru listy pracowników z jednego lub z wielu działów, dzięki któremu podświetlamy interesującą nas osobę do zestawienia:

 

Kontrolka wyboru działu/działów - otrzymujemy listę pracowników do nich przypisanych.

 

Karta posiada cztery poziomy okien:

Poziom 1.

Dla danego pracownika, z wybranego okresu czasu odczytujemy łączne sumy składników wynagrodzeń w kolumnach z prawej strony tabeli. Składniki, które chcemy oglądać na ekranie ustawiamy za pomocą funkcji pomocniczej "F6 Zmień układ kolumn". Wywołując ją w dowolnej chwili, możemy dokonać nowych ustawień kolumn. Po wprowadzeniu własnych zmian, zawsze możemy powrócić do standardowego zestawu składników, ustawionego domyślnie w programie, naciskając przycisk przycisk_przywroc_ustawienie_kolumn.

 

Karta podatkowa - okno poziomu 1. Łączne sumy w całym okresie.

 

 

Poziom 2.

Dla danego pracownika, okres jest rozbity na miesiące, w których wystąpiły wynagrodzenia (jakiekolwiek). Każdy rekord tabeli = 1 miesiąc podatkowy.

 

Karta podatkowa - okno poziomu 2. Rozbicie składników na miesiące.

 

Poziom 3.

Dla danego pracownika, tabela pokazuje składniki w podziale na wszystkie listy, które wystąpiły w danym miesiącu. Każdy rekord tabeli = 1 lista.

 

Karta podatkowa - okno poziomu 3. Rozbicie skladników na poszczególne listy w danym miesiącu.

 

Korzystając z menu kontekstowego w każdym oknie możemy wyświetlić interesujące nas lub ukryć wybrane kolumny lewej strony tabel jak: rok, miesiąc, symbol listy, stawka podatku itp.

 

UWAGA !

Z lewej strony tabeli znajdują się kolumny określające trzy rodzaje miesięcy rozliczeniowych:

"Wypłata" - miesiąc podatkowy (miesiąc odprowadzenia podatku z zakładanej listy, a więc taki, w którym wypłacamy pieniądze).

"Koszt" - miesiąc kosztowy (miesiąc, w którym tworzymy listę i za który należy się wynagrodzenie).

"ZUS" - miesiąc ZUS (miesiąc, w którym odprowadza się składki ZUS).

 

Poziom 4.

Najniższe okno przedstawia szczegóły podświetlonej wyżej listy z pokazaniem wszystkich składników niezerowych.

 

Karta podatkowa - okno poziomu 4. Zestawienie wszystkich niezerowych składników na danej liście.

 

Funkcja "F6 Zmień układ kolumn" działa w oknach poziomu 1, 2, 3 i działa na wszystkie jednocześnie, niezależnie od tego, w którym będąc oknie - ją wywołamy.

 

Dodatkowo w tabeli okna 2 i 3 Karty podatkowej istnieją kolumny "narastające", w których podawane są wartości liczbowe w sposób narastający. Okno dialogowe wywoływane za pomocą funkcji "F6" ma w tym przypadku trochę inny wygląd - jest rozbudowane o pola wyboru Pole wyboru_ kontrolka_pustaprzy nazwach składników:

 

Okno wyboru dodatkowej kolumny + kolumny narastającej

 

W rozwijanej liście zatytułowanej 'Wybierz kolumnę do dodania' odszukujemy interesujący nas składnik i klikamy na link link_dodaj. Dana pozycja pojawi się w okienku poniżej z pozostałymi wcześniej wybranymi kolumnami.

Dodatkowo jeśli zaznaczymy myszką pole wyboru Pole wyboru_kontrolka_ z_V dla jakiejś pozycji, to w tabeli podziału na miesiące (okno poziomu 2) lub listy (okno poziomu 3) pojawi się ta kolumna również w układzie narastającym:

 

 

Tabela z kolumnami narastającymi

 

 

W zestawieniu można skorzystać z filtra "ryczałtu" - po naciśnięciu ikony ikona_wlacz_opcje_filtra w pasku narzędziowym okna głównego, wybieramy jedną z opcji: wszystkie, bez ryczałtu, tylko ryczałt. Filtr działa we wszystkich zakładkach jednocześnie.

Wydzielenie pozycji z naliczonym podatkiem zryczałtowanym jest istotne przy określaniu wysokości miesięcznego podatku zryczałtowanego od osób fizycznych PIT 8AR.

Z tego względu w menu Konfiguracja/Składniki wynagrodzeń ważne jest odpowiednie zdefiniowanie parametru składnika: czy ma być od niego naliczany podatek zryczałtowany i jeśli TAK, to jaki: bezwarunkowy tzn. zawsze wpisany % niezależnie od wysokości kwoty oraz warunkowy kwotowy (do 200zł przychodu w miesiącu).

 

UWAGA!

Jeśli w kwocie podatku wystąpi chociaż jeden składnik z podatkiem zryczałtowanym, to po włączeniu opcji filtra "tylko ryczałt " zestawienie będzie uwzględniać całe naliczenie. Z tego powodu warto, aby dla jednego pracownika nie mieszać na jednej liście składników zryczałtowanych z opodatkowanymi na innych zasadach.

 

Można w definicji składników ustawić wyświetlanie ostrzegawczego komunikatu dotyczącego wprowadzania składnika powyżej 200 zł, który podlega podatkowi zryczałtowanemu.

 

Definiowanie skladnikow_ryczałt ostrzeżenie

 

Na dole ekranu pojawi się okno, którego lewa część ma jaskrawe czerwone tło, aby przypominać i ostrzegać, że pracujemy w trybie filtrowanych osób.

 

Filtr ryczałtu - pasek na dole ekranu

 

 

 

W paskach narzędziowych Karty podatkowej dostępne są typowe funkcje pomocnicze: eksport do programu Excel danych z każdego okna, schowek pracowników. W tabelach można skorzystać z opcji sortowania po wybranej kolumnie.

 

Dla wybranego pracownika/ wybranych pracowników możemy sporządzić wydruk Karty podatkowej. Ikona ikona_drukuj jest dostępna na poziomie okna głównego. Wydruk ma postać tabeli z podziałem w układzie miesięcy podatkowych:

 

Karta podatkowa - podgląd wydruku

 

 

Uwaga: program 'CPW' posiada automatyczną funkcję omijania pustych wydruków, która jest dostępna tylko w momencie drukowania kart dla więcej niż jednego pracownika.