ZUS ZIUA

Początek  Poprzedni  Następny

Formularz ZUS ZIUA wypełnia się dla osób zgłoszonych na formularzu ZUS ZUA lub ZUS ZZA, w przypadku gdy uległy zmianie lub wymagają korekty dane identyfikacyjne, podane w dziale III formularza ZUS ZUA - zgłoszenie do ubezpieczeń / zgłoszenie zmiany danych osoby ubezpieczonej lub ZUS ZZA - zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego / zgłoszenie zmiany danych.
 

 

Po wejściu do menu Dokumenty/Dokumenty ZUS/ZIUA możemy utworzyć dokumenty zgłoszeniowe ZUS ZIUA w zakładce:

 

"Zbiorczo" - jednocześnie dla wielu wybranych pracowników.

Po kliknięciu na ikonę ikona_dodaj_nowy_rekord lub klawisz [INSERT] i potwierdzeniu dodania nowej pozycji, wyświetli się okno wyboru pracownika według działów, gdzie zaznaczamy pola wyboru przy interesujących nas nazwiskach:

 

Okno wyboru pracowników według działu

 

Po kliknięciu na link link_zatwierdz, program wygeneruje dla wybranych osób deklaracje.

Jeśli program nie zarejestruje zmian w danych pracownika, dla którego generujemy formularz ZUS ZIUA, to na ekranie pojawi się okno dialogowe o tym informujące i żądające potwierdzenia lub anulowania działania:

 

ZUS ZIUA - okno informujące o braku różnic w danych pracownika

 

Aby usprawnić wykrywanie zmiany w danych, jak i tworzenia nowych dokumentów ZIUA, wprowadzona został nowy sposób generacji tak, aby przy ustalaniu danych z "poprzednich" dokumentów ZIUA, dane były pobierane nie tylko z bazy ZIUA, ale również z ZUA i ZZA (decyduje data).

 

Lista pracowników, dla których stworzono dokument pojawia się w tabeli okna głównego. Korzystając z menu kontekstowego możemy pokazać/ukryć na ekranie kolumny z danymi np. PESEL, NIP, Data wypełnienia, Symbol wersji, Wysłana do e-Płatnik. Sortować możemy po każdej kolumnie - dzięki np. posortowaniu po dacie wypełnienia rozróżnimy dokumenty aktualne od  wcześniej założonych.

 

ZUS ZIUA - tabela okna głównego.

 

 

Aby wypełnić dokument treścią, kolejno podświetlamy każdego pracownika i edytujemy zakładki w oknie podrzędnym:

 

ZUS ZIUA - wykaz zakładek z treścią formularza

 

1.Pierwsza zakładka obejmuje rozdziały I - II.

W pkt 01 rozdziału I - klikając na strzałkę listy wyboru pojawi się okno dialogowe, w którym wybieramy zgłoszenie zmiany lub korekty danych identyfikacyjnych osoby ubezpieczonej:

 

ZUS ZIUA - okno wyboru zgłoszenia zmiany lub korekty

 

 W rozdziale II sprawdzamy poprawność wczytanych danych płatnika w polach tylko do odczytu.

2.Druga zakładka obejmuje rozdziały III-V. Tutaj sprawdzamy poprawność wczytanych danych adresowych osoby ubezpieczonej w polach tylko do odczytu oraz w polu daty podajemy datę sporządzenia oświadczenia płatnika.
3.Ostatnia zakładka "Uwagi" jest czystym arkuszem. Można w niej zamieszczać własne zapiski.

 

 

"Indywidualnie" - dla pojedynczego pracownika.

Tutaj dzięki typowej kontrolce wyboru pracownika z jednego lub kilku działów, stanowiącej wbudowane podokno na ekranie - znajdujemy pracownika i tworzymy dla niego nową deklarację. Dalszy sposób postępowania jest analogiczny jak dla zakładki "Zbiorczo". Wszystkie poziomy okien zakładki "Indywidualnie" wyglądają następująco:

 

ZUS ZIUA - okna dla zakładki "Indywidualnie".

 

 

Utworzone i wypełnione w ten sposób dokumenty zgłoszeniowe eksportujemy do programu 'Płatnik". Operacji dokonujemy w kilku krokach. Korzystając z dostępnych funkcji pomocniczych:

"emisja do modułu e-Płatnik F4" lub
"emisja z przełączeniem do modułu e-Płatnik CTRL+F4"

eksportujemy zaznaczone deklaracje do modułu e-Płatnik w naszym programie, gdzie tworzymy z nich paczki, które następnie możemy wczytać w programie 'Płatnik'.

W tabeli głównej, w kolumnie "Wysłana do e-Płatnik" deklaracje już wyeksportowane do modułu e-Płatnik są oznakowane polem wyboru Pole wyboru_kontrolka_ z_V.

 

 

 

Przed wydrukowaniem wersji roboczej danego dokumentu, po wybraniu funkcji "Drukuj Ctrl+P" (z menu kontekstowego, skrót klawiszowy [CTRL]+[P], ikona ikona_drukuj) możemy wejść w podgląd wydruku:

 

ZUS ZIUA - podgląd wydruku

 

 

UWAGA !

W celu uniknięcia pomyłki z wydrukiem oryginału 'Płatnika' - po prawej i lewej stronie na wydruku z programu 'CPW' znajduje się adnotacja: "Dokumenty drukowane w trybie roboczym nie będą przyjmowane przez ZUS".