Program 'Płatnik' posiada funkcję wczytywania dokumentów ubezpieczeniowych z systemów zewnętrznych w postaci plików KEDU. W związku z tym, program 'CPW' , w module e-Płatnik umożliwia generowanie plików KEDU w  formacie XML (.xml).

 

Przed przystąpieniem do eksportu dokumentów, należy ustalić folder, do którego będziemy wysyłać nasze deklaracje ZUS.

W tym celu należy utworzyć nowy folder w komputerze np. na dysku C o nazwie ZUS. Można to wykonać korzystając z "Eksploracji" systemu 'Windows' lub bezpośrednio w menu Dokumenty/Dokumenty ZUS/e-Płatnik/ zakładka Parametry - po naciśnięciu na ikonę ikona_szukaj_folderu_na_dysku wyświetla się okno dialogowe, w którym zakładamy nowy folder: ustawiamy się na folderze, który będzie nadrzędnym np. dysk C i po kliknięciu na przycisk przycisk_utworz_nowy_folder podajemy dla niego nazwę np. ZUS:

 

e-Płatnik - okno tworzenia folderu docelowego dla dokumentów KEDU

 

W następnym kroku, w menu Dokumenty/Dokumenty ZUS/e-Płatnik w zakładce Parametry wskazujemy ten folder jako docelowe miejsce, w którym będziemy zapisywać dokumenty KEDU:

 

 

e-Płatnik - określenie ścieżki zapisu dokumentów KEDU w zakładce "Parametry" .

 

Jest możliwość wysyłania deklaracji zgłoszeniowych ZUS oraz deklaracji ZUS bez pola dokumentu tożsamości płatnika. Jest to ułatwienie dla osób, które wcześniej nie wpisywały tych danych a istotne jest by deklaracje były uzupełniane w tej samej formie.

 

 

 

Eksportu dokumentów dokonujemy za pomocą paczek czyli zbiorów wygenerowanych deklaracji ZUS. W menu e-Płatnik uzyskujemy je na dwa sposoby:

1.tworzymy deklaracje będąc w menu danego typu np. Dokumenty/Dokumenty ZUS/DRA i wysyłamy za pomocą dostępnej tam funkcji pomocniczej: "emisja do modułu e-Płatnik F4" lub "emisja z przełączeniem do modułu e-Płatnik CTRL+F4".
2.tworzymy nową paczkę w menu Dokumenty/Dokumenty ZUS/e-Płatnik. W pierwszej zakładce Dokumenty wprowadzone, po naciśnięciu klawisza [INSERT] lub ikony ikona_dodaj_nowy_rekord, wyświetli się okno dialogowe:

 

 

e-Płatnik. Okno wyboru dokumentów ZUS do nowej paczki.

 

Podajemy miesiąc i rok, opis paczki oraz zaznaczamy pola Pole wyboru_kontrolka_ z_V przy interesujących nas typach dokumentów ZUS (po kliknięciu na link link_znacz przy wybranej podświetlonej grupie deklaracji). Ważne jest skorzystanie z Parametrów tworzenia paczki:

 

 Eksport_do_Platnika_podpowiadane_dokumenty_z_paczki - jeśli chcemy, aby program wyświetlał w tabeli dokumenty ZUS tylko z danego miesiąca. Aby pole wyboru miesiąca i roku były aktywne - ten parametr musi być wyłączony.

 Eksport_do_Platnika_dopuszczalne_mieszanie_rodzajow - jeśli chcemy, aby program pozwolił na zaznaczenie do wyboru jednocześnie dokumentów: rozliczeniowych, zgłoszeniowych ubezpieczonego, zgłoszeniowych płatnika.

 

UWAGA!

W programie 'CPW', dla wygody Użytkownika, paczki mogą składać się z mieszanych typów dokumentów ZUS. Po wyeksportowaniu takich paczek do programu 'Płatnik', wczytane dokumenty segregujemy zgodnie z zaleceniami ZUS.

 

Po wskazaniu Pole wyboru_kontrolka_ z_V w tabeli okna konkretnych dokumentów, z których składać ma się nowa paczka, potwierdzamy operację przyciskiem link_akceptuj.

 

Numeracja wszystkich paczek przeprowadzana jest automatycznie. Symbol paczki składa się z 8 znaków: C + rok (dwucyfrowy) + miesiąc ((dwucyfrowy) + kolejny numer w danym miesiącu (trzycyfrowy) np.C0908001.

 

 

W module e-Płatnik przygotowujemy paczki do wysłania, segregujemy, sprawdzamy ich zawartość oraz eksportujemy. Tutaj dokumenty uporządkowane są w kilku zakładkach:

 

Zakładki modułu e-Płatnik.

 

1.Dokumenty wprowadzone/ Paczkami

 

Tabela okna głównego zawiera wykaz paczek z wyszczególnieniem w kolumnach: okresu, opisu, symbolu paczki, operatora (informacja istotna przy kilku Użytkownikach pracujących w systemie).

Tutaj możemy: utworzyć nowe paczki naciskając ikona_dodaj_nowy_rekord lub [INSERT] - zgodnie z metodą opisaną powyżej, skasować wybraną paczkę - naciskając Ikona_usun lub [DELETE], eksportować tabelę do arkusza Excel, sortować po wybranej kolumnie, obejrzeć zawartość każdej paczki - podświetlając ją i wchodząc do okna szczegółów za pomocą ikony ikona_otworz_nizszy_poziom1 lub ikona_szczegoly:

 

 

E-Płatnik. Zakładka "Dokumenty wprowadzone/Paczkami".

 

Do wybranej paczki (podświetlonej w tabeli głównej) można dołączać nowe dokumenty - naciskając ikona_dodaj_nowy_rekord lub [INSERT] w podoknie. Otworzy się okno wyboru dokumentu ZUS, identyczne, jak przy tworzeniu paczki (pokazane na początku rozdziału), gdzie wybieramy deklaracje do dodania.

W tabeli podokna dostępne są funkcje: kasowania pozycji, drukowania wersji roboczej dokumentu, szukania wybranej frazy.

Aby edytować opis paczki - podświetlamy ją w tabeli i naciskamy [F2]. Pojawi się okno modyfikacji opisu paczki, gdzie możemy zmienić nazwę paczki:

 

e-Płatnik. Okno modyfikacji opisu paczki.

 

Dokumenty w paczkach (w szczególności mogą być to paczki z jednym dokumentem) eksportujemy za pomocą funkcji "Generuj do PP" z menu kontekstowego lub przycisku [F4]. Powstają pliki KEDU na wcześniej wskazanym folderze np. C/ZUS. Program poinformuje nas, czy operacja eksportu przebiegła prawidłowo:

 

e-Płatnik. Okno info o pomyslnym eksporcie paczki i utworzeniu KEDU.

 

 

 

Na twardym dysku, w założonym folderze np. C/ZUS widać wszystkie dotychczas utworzone dokumenty KEDU:

 

e-Płatnik. Pliki KEDU w folderze na twardym dysku.

 

 

 

Ostatecznie otwieramy program 'Płatnik' i importujemy (poprzez funkcję wczytania) do niego zapisane w naszym folderze paczki KEDU z dokumentami ZUS. W programie 'Płatnik' wczytane dokumenty sprawdzamy, segregujemy i pakujemy do wysyłki zgodnie z wymaganiami ZUS.

 

 

2.Dokumenty wprowadzone/ Wszystkie przypisane

 

Tabela zawiera wszystkie dotychczas przypisane do paczek dokumenty ZUS. Ich charakterystykę odczytujemy w kolumnach: Typ, Data wypełnienia, Okres, Opis dokumentu, Symbol paczki, Opis paczki. Dostępne w tej zakładce funkcje to: drukowanie wersji roboczej dokumentu, eksport do arkusza Excel, sortowanie po wybranej kolumnie, szukanie wybranej frazy.

 

 

e-Płatnik. Zakładka "Dokumenty wprowadzone/Wszystkie przypisane".

 

 

3.Dokumenty wprowadzone/ Nie przypisane

 

W tabeli widzimy wszystkie sporządzone w programie dokumenty ZUS, które dotychczas nie zostały przypisane do żadnej paczki. W kolumnach odczytujemy: Typ, Okres, Opis dokumentu, Datę wypełnienia. Oczywiście, jak dla każdej tabeli, możemy: sortować po wybranej kolumnie, drukować wersję roboczą dokumentu, szukać pozycji po wybranej frazie, eksportować tabelę do arkusza Excel.

 

e-Płatnik. Zakładka "Dokumenty wprowadzone/Nie przypisane".

 

 

Dysponujemy tutaj praktyczną funkcją, która przyporządkowuje deklaracje do danej paczki. W tabeli podświetlamy wybrane dokumenty, a następnie wywołujemy funkcję "Twórz paczkę z zaznaczonych" z menu kontekstowego lub przyciskiem [F4]. Pojawi się kontrolka wyboru paczki e-Płatnika, gdzie:

zaznaczamy paczkę już istniejącą z zadanego okresu:

 

e-Płatnik. Okno wyboru paczki z już istniejhących.

 

lub tworzymy nową paczkę, podając dla niej okres i opis:

 

e-Płatnik. Okno wyboru paczki nowo tworzonej.

 

Po zatwierdzeniu linkiem link_akceptuj - wybrane w tabeli deklaracje zostaną dopisane do wskazanej istniejącej już paczki lub nowo utworzonej.

 

 

 

4.Dokumenty wysłane / Paczkami.

 

Tabela okna głównego pokazuje wykaz wszystkich wysłanych do 'Płatnika' paczek - za pomocą funkcji "Generuj do PP". W tej zakładce funkcja generacji występuje, aby umożliwić Użytkownikowi ponowne zapisanie paczki, mimo, że już wcześniej wykonaliśmy taką operację, ale np. plik KEDU został skasowany w komputerze.

W kolumnach odczytujemy dla nich: Okres, Opis paczki, Symbol paczki, Datę wysyłki, Operatora.

Dla wybranej paczki, w oknie szczegółów odczytamy wszystkie przypisane do niej dokumenty ZUS. Ich charakterystykę zawarto w kolumnach: Data wypełnienia, Dokument, Okres, Opis dokumentu.

Dostępne w tej zakładce funkcje to: drukowanie wersji roboczej dokumentu, eksport do arkusza Excel, sortowanie po wybranej kolumnie, szukanie wybranej frazy.

 

e-Płatnik. Zakładka "Dokumenty wysłane/Paczkami".

 

 

5.Dokumenty wysłane / Wszystkie przypisane.

 

W tabeli mamy listę wszystkich wysłanych do 'Płatnika' (za pomocą funkcji "Generuj do PP") dokumentów ZUS. W kolumnach odczytujemy ich podstawowe dane identyfikacyjne oraz symbol i opis paczki, w której zostały wyeksportowane jako dokumenty KEDU. Dodatkowo podawana jest dokładna data wysłania danego dokumentu.

Dostępne w tej zakładce funkcje to: drukowanie wersji roboczej dokumentu, eksport do arkusza Excel, sortowanie po wybranej kolumnie, szukanie wybranej frazy.

 

 

e-Płatnik. Zakładka "Dokumenty wysłane/Wszystkie przypisane".

 

 

 

6.Parametry

Zakładka posiada miejsce na wybranie ścieżki dostępu do katalogu do zapisywania dokumentów KEDU (opis na początku rozdziału).

 

UWAGA !

Przy niektórych ustawieniach czcionki - niewidoczna jest na monitorze ikona do wyboru ścieżki ikona_wybor_sciezki_dostepu. Aby się pojawiła należy zmniejszyć lub zwiększyć rozmiar czcionki - za pomocą skrótu klawiszowego: [CTRL] + [F11] lub [CTRL] + [F12].

 

 

 

Dodatkowa opcja pozwala na eksportowanie dokumentów zgłoszeniowych ubezpieczonego: ZUS ZUA, ZUS ZZA, ZUS ZCNA, ZUS ZIUA, ZUS ZWUA bez wypełnionych pól typu: rodzaj i numer dokumentu tożsamości.

Jeśli więc zaznaczymy pole e-Płatnik/ Parametry - opcja wyłączająca ze sprawdzenia poprawności pól typu rodzaj i numer tożsamożci. - program przy weryfikacji poprawności struktury tych dokumentów nie będzie analizował pól rodzaju i numeru tożsamości. Dzięki temu pozwoli na eksport do PP takich nie w całości wypełnionych dokumentów.

 

 

 

płatnik_parametry uzywanej wersji