Rachunki

Początek  Poprzedni  Następny

W menu Naliczanie/Rachunki dokonujemy operacji naliczenia wynagrodzeń w ramach funduszu bezosobowego, z tytułu umów cywilno-prawnych, takich jak: zlecenie, o dzieło, agencyjna.

 

1.za okres

Jednym z dwóch sposobów tworzenia rachunków jest szybkie zbiorcze naliczanie dla większej ilości pracowników w tym samym okresie czasu. Rachunki dla wszystkich osób będą mieć tę samą datę: wypłaty, rozpoczęcia umowy i jej zakończenia.

Dodatkowym założeniem jest sporządzenie tylko jednego rachunku dla pracownika w jednym dniu.

Potwierdzeniem wypłaty są rachunki (wydruk).

 

2.pojedynczo

Drugim sposobem tworzenia rachunków jest indywidualne naliczanie dla poszczególnych pracowników. Istnieje możliwość sporządzania rachunków do wcześniej wystawionej umowy lub też bez powiązania z żadną konkretną umową.

W tym układzie na ekranie widzimy wszystkie rachunki wystawione dotychczas dla danej osoby. Tutaj wydrukiem jest kartoteka rachunków.

 

3.listy rachunków

Program tworzy kolejne listy rachunków, tak aby każdy rachunek był przypisany do jednej z nich. Listy spełniają funkcję porządkującą wynagrodzenia w zakresie funduszu bezosobowego (idea takich list jest analogiczna do list płac i zasiłkowych).

 

UWAGA !

Przynajmniej jedna lista rachunków musi być zrobiona w miesiącu, ponieważ nie może być wolnych rachunków, nieprzypisanych do żadnej listy!

 

Rodzaje list definiujemy zawczasu w menu Konfiguracja/Typy list wynagrodzeń/zakładka Fundusz bezosobowy (rachunki).

 

UWAGA !

Najważniejsze w rachunkach jest podanie daty wypłaty. W zależności od niej program ustali miesiąc podatkowy.

W przypadku rachunków trzy rodzaje miesięcy rozliczeniowych zawsze są takie same tzn. WYPŁATA=KOSZT=ZUS.

"Wypłata" - miesiąc podatkowy (miesiąc odprowadzenia podatku z zakładanej listy, a więc taki, w którym wypłacamy pieniądze).

"Koszt" - miesiąc kosztowy (miesiąc, w którym tworzymy listę i za który należy się wynagrodzenie).

"ZUS" - miesiąc ZUS (miesiąc, w którym odprowadza się składki ZUS).

 

Drugą co do ważności jest data "za okres od dnia", a jedynie rolę informacyjną spełnia data "za okres do dnia".

 

Pewną niedogodnością jest fakt, że po naliczeniu rachunku program automatycznie go zablokowuje. Trzeba więc odblokować rachunek, aby w następnym kroku przypisać do niego numer umowy.

 

Symbol # w polu "Numer rachunku" oznacza automatyczne generowanie numeracji, której zasady określamy w Konfiguracja/Ustawienia programu/Ogólne parametry generacji dokumentów.

 

 

Definiowanie numeracji rachunków w ramach roku - w menu Ustawienia programu.

 

Mamy możliwość wybrania automatycznej numeracji w ramach roku kalendarzowego: dla całej firmy, indywidualnie dla pracownika lub nie stosowania tej opcji (w tym przypadku okno numeracji na umowie cywilnej jest dostępne do edycji). W powyższej zakładce definiujemy: prefiks, sufiks oraz podajemy, ile cyfrowy ma być numer nadawany przez program kolejnym dokumentom. Tutaj również odczytujemy, ile dotychczas sporządziliśmy rachunków w danym roku, na podstawie zapisu:

 

Pole informujące, jaki numer będzie nadany kolejnemu rachunkowi.

 

Dzięki powyższemu ustawieniu numeracji otrzymamy przykładowo:

 

Przykładowy numer rachunku nadany z automatu.

 

Przy generowaniu wzorca symboli automatycznych list wynagrodzeń i zbiorczych, mamy możliwość ustalenia roku numeracji rachunków:

 

rachunki_wybor roku